Csepel.hu
Erdélyi Sándor festőművész munkáiból nyílt kiállítás április 4-én a Csepel Galériában.
A művész hetvenedik születésnapját ünnepli, ebből az alkalomból került sor a jubileumi tárlatra.
A kiállítás anyaga jól tükrözi, a múltat és a jelent, megidézve a művész régebbi és újabb munkáit is. „Mesterem, általános iskolai rajztanárom, Kraumann Erik hatására kezdtem el festeni. 1973-ban a Pécsi Művészeti Szakközépiskola ötvös szakán végeztem. Akkoriban szokatlanul szabad, liberális légkörben töltöttem a diákéveimet. 1971-ben jártam először Csepelen, Szabó Lajos festőművész Munkásotthonban rendezett kiállításán. Mesteremnek, Kraumann Eriknek ő volt az első tanítványa, én pedig az utolsó, nem volt több olyan diákja, akiből művész vált volna. Több mint negyven éve élek Csepelen. 28 éven át a Szabadkikötőben, a MAHART-nál dolgoztam, majd a Ferroportnál. Mindkét munkahelyemen nagyon fontos volt, hogy jusson elég időm a festészetre. Az első önálló kiállításom a Mahart Művelődési Házban volt 1981-ben” – emeli ki Erdélyi Sándor.
„Ezek az első rajzaim, ez pedig a fiatalkori önarcképem és a feleségem portréja” – mutat a képekre a művész, aki a hosszú évek alatt rengeteg természetábrázoló tanulmányt, rajzot, festményt is készített. Ezeken keresztül bontakozott ki egyénisége, jutott el a rá jellemző kifejezésmódig. A realisztikus ábrázolás mellett, az absztrakt is jelen van festészetében. A színek és formák mellett mindig nagy hangsúlyt fektet a felületek kialakítása. „Első plasztikus képemet az 1970-es évek végén készítettem. Stílusom, munkáim az elmúlt harminc évben megújultak, érzelemgazdagabbá, kifejezőbbé váltak”-meséli.
Erről árulkodnak a művész erőteljes, izzó színvilágú festményei is. Ahogy egyik teremből átsétálunk a másikba egy vörösen pezsgő képre lehetünk figyelmesek. Talányos a cím: „Tisztelet G. R-nek.” „Ez a monogram Gerhard Richter német festőművészt nevét takarja, aki 90 évesen hagyta abba munkát, Budapesten volt az utolsó kiállítása” – magyarázza.
Erdélyi Sándor sokféle technikát ötvöz, egyszerre használ művészeti és ipari célra gyártott anyagokat, festékeket. Olajat, akrillt, flexibilis csemperagasztót, vagy éppen zománcfestéket. Ahogy fogalmaz, az anyagok sokrétű használatában óriási szabadság rejlik.
A kiállítás egyik különleges része a 36 képből álló sorozata. „Olvasmányaim alapján midig visszatért az a gondolat, hogy Isten neve 36 hangból áll, de ezeknek sorrendjét nem ismeri senki. Később olvastam az ősrobbanásról is, melyről szintén Isteni jutott az eszembe. Sokáig érlelődött bennem a gondolat, mi lenne, ha ezt a harminchat hangot megfesteném. Amikor elkészült az első sorozat és elvittük egy kiállításra, hiányérzetem volt. Rájöttem, hogy folytatnom kell, hazamentem és már terveztem is a következőt. Az első fehér, a második sorozat fekete alapra készült. A négyzet az anyagot, az embert szimbolizálja, kör pedig az isteni, a szellemi erő, a gondolat. Alkotás közben mindvégig ott motoszkált az az érzés bennem, hogy az univerzum végtelen és mi porszemek vagyunk benne. Felemelő volt átérezni a gondolat és a lélek szárnyalását.”
Erdélyi Sándor az elmúlt évtizedekben csaknem 60 kiállításon vett részt. „Ez a harmadik vendégkönyvem, amit megnyitok, van egy-két érdekes aláírásom, mely közel áll a szívemhez. Haumann Péter színész, Kocsák Tibor zeneszerző, Szakács István közgazdász, jól eső érzés ezeket olvasni, látni. Mikor a jövőről kérdezem, mosolyogva válaszol: „Ötven évre előre vannak terveim. Hat-nyolc festmény félbemaradt, folytatásra, átalakításra vár. Egy kis pihenés után bele is vágok a munkába.”
A kiállítás megtekinthető 2024. május 10-ig, hétköznapokon 9-16 óra között (pénteken előzetes bejelentkezéssel) Csete Balázs u. 15. Tel.: 06-1-278-0711.
Forrás: Csepel.hu