A magyarság vádirata – csak magyaroknak
Index, Népszabadság
Ezen az oszlopon állt a Gagarin emlékmű, de négy éve nyomtalanul eltűnt.
Konzervgyárnak indult, és 35 ezer embert foglalkoztató hadiműhellyé nőtte ki magát. Volt Weisz Manfréd Acél- és Fémművek, Rákosi Mátyás Vas- és Fémművek, Csepel Vas- és Fémművek és Csepel Művek Tröszt, ma pedig leginkább egy nagy összevisszaság. Nehéz elképzelni, hogy milyen lehetett, amikor egyszerre 15 000 munkás dolgozott a gyár területén. Egy új művészeti projekt segítségével azonban most a helyszínen élhetjük át, milyen volt csepeli munkásnak lenni.
„Minket nem annyira a gyár, mint inkább az elveszett munkaközösségek foglalkoztattak” – mondja Ardai Petra, a SPACE művészeti csoport egyik tagja, arra a kérdésre, hogy miért is kezdtek bele ebbe a programba. A módszer egyébként egyszerű, és ettől zseniális: az ember kimegy Csepelre, megáll a Csepel Művek bejárata előtt, és okos telefonjára rátölti az oda kihelyezett QR-kódot, és már indulhat is az egyórás túrára, melyen a letöltött kép és hanganyag kíséri. A főbejárat mindig nyitva van, így a kiállítás bármikor megtekinthető. A kilenc pont fel is van festve a gyár területén, így senki nem tudja eltéveszteni, hol kell megállnia, és hallgatni a helyszínhez tartozó szövegrészt. A kiállítás anyaga ráadásul angolul is letölthető, így turistáknak is ideális elfoglaltság lehet.
Volt egyszer egy Csepel
A Volt Egyszer egy Csepel Művek című kiállítás a hétvégén zajló Placcccsepel Fesztivál keretében mutatkozik be, várhatóan szeptembertől azonban a kiállítás bárki számára egyszerűen letölthető és elérhető lesz. Az egyórás túra alatt valóban nagyon sokat megtudunk a gyárról a visszaemlékezésekből, és a hozzá kacsolódó, telefonon közben nézhető videókból (a Placcc ideje alatt a túrára jelentkezők kapnak egy kis táblagépet). Az interjúkat a SPACE maga készítette, de levéltári anyagokból is dolgoztak. Az anyag valóban az ott tevékenykedő közösséget eleveníti meg, a munkásokat, a gyár hangjait idézi vissza, így nem kifejezetten az ipari épületek szerelmeseit célozza meg, építészeti érdekességeket ne várjunk. A SPACE egyébként már csinált egy ilyen túrát egy holland hajógyárban, és itthon is több helyszínen tervezik a folytatást.
A csepeli túrán személyes történeteken keresztül elevenedik meg az egykori gyár kemény, de a visszaemlékezések alapján valahogy vidám világa. Kiderül, hogy a gyárban kasztok vannak, hogy nem lehet csak úgy akárhogyan ide bekerülni, hogy esztergályos bárki lehet, de a sípgépen csak a tehetségesebbje dolgozhat, és hogy nem csak Brezsnyev, de még Nixon és Gagarin is kilátogatott a gyárba. És persze ennél megdöbbentőbb dolgokat is megtudunk, hogy hiába fért el például 15 ezer ember a csepeli bunkerekben, azt a 28 zsidó munkaszolgálatost mégsem engedték be
Szomorú vattacukor
A szöveg azonban sokszor annyira le van rövidítve és egyszerűsítve, hogy nem is érthető. Félbe maradnak történetek, és sokszor nem követhetők a szereplők sem. A rettentően rövid tőmondatok is hiányt keltenek. Emellett a színészek sajnos semmit sem tesznek hozzá a narrációhoz, sőt inkább elvesznek belőle. Az egész szöveget úgy olvassák, mintha gyászmisére hangoltak volna, és pontosan ezen a hangszínen olvassák fel például egy munkásgyerek lelkes gyereknapi beszámolóját is a bohócról meg a vattacukorról.
A gyár maga érdekes, sok mindenre rácsodálkozik az ember, elnéz a túra hatására olyan irányba, ahová amúgy nem nézne, de azért marad bennünk hiányérzet: valóban ez volt a hatalmas komplexum legérdekesebb része? Hiszen amit bejárunk, az látványban sehol sincs például a diósgyőri Vasgyárhoz képes, ami vöröstéglás monumentalitásával egyszerűen földhöz vágja az embert. Természetesen érthető, hogy egy nyitott túrához nem lehet belső helyszíneket is hozzácsapni, de azért a hiányérzet ott marad. Emellett a túrázóban számos kérdés nyitva marad, szívesen hallanánk még részleteket a munkafolyamattal és a gyárélettel kapcsolatban, több interjút és persze nőkkel is. Míg a képanyag valóban leköti az embert, a szöveg kissé csapongó, pedig erről a témáról egy nagyon erős hatvan percet lehetne összehozni.
A gyárnak lelke van
Bár a SPACE érezhetően nagyon törekedett a semleges hangnemre, az egész csepeli gyári túrát mégis átlengi a nosztalia. Ami azért nehéz dolog. Mert tudjuk, hogy régen minden jobb volt, de a Csepel Művekről egyszerűen nehéz elképzelni, hogy ott valaha jó lehetett. „Utólag tudjuk meg, mikor éltünk jól” mondja az egyik interjúalany, és nyilvánvalóan abban igaza van, hogy ez a gyár 30 ezer embernek tudott munkát adni, mára viszont ez a réteg elveszett. Tény, hogy keresni nagyon jól lehetett, „már az első évben 2500 Ft-ot keresünk, míg apánk, ki már 40 éve dolgozik, 800-at” – halljuk a hanganyagon. Másrészt azért itt emberek mentek tönkre, süketültek meg, kaptak reumát a nagy hőingadozástól, betegedtek meg az iszonyatos fizikai munkában, (volt, aki egy műszak alatt 4 kilót is fogyott), lettek alkoholisták, szakadtak le a kezük, esett rájuk a mázsás cső, nem beszélve a sok szennyező anyagról. Van-e bármi okunk arra, hogy nosztalgiával tekintsünk erre az időre? Ez a kérdés azonban semmit nem von le a projekt művészeti értékéből és a kezdeményezés fontosságából.
Forrás: Index
A magyarság vádirata – csak magyaroknak
Színes táblagép és egy fülhallgató köt a múlthoz, amíg bandukolunk a jelenben. Fogyasztható, emészthető, zsírégető múltfeldolgozó túra- és lélekfitneszprogram – állítja Ardai Petra és a Space csapata. A Volt Egyszer egy Csepel Művek / Remember The Good Times Csepel című projektjüket a Placcc fesztiválra szánták, ahol a művészet nem egy szűk térbe koncentrálódik, hanem kint a szabadban. Ez alkalommal a XXI. kerületben.
Kihaltnak cseppet sem mondható az egykori Weisz Manfréd Acél- és Fémművek épületkomplexuma, a későbbi Rákosi Mátyás Vas- és Fémművek, amely a Csepel Vas- és Fémművek nevet is viselte, majd Csepel Művek Trösztként hunyt el. Nincs zárva a kapu, egy helyrajzi számhoz több száz tulajdonos vállalkozása-üzeme kapcsolódik. Míg annak idején portás őrizte a kapukat – és csak a gyártulajdonos, Weiss Manfréd hajthatott be bárhol először lovas kocsival, később autóval –ma a csepeli 179-es busz is akadálytalanul keresztülhalad az udvaron.
A multimédiás túrán ide-oda kavarognak az emlékek, időszakok, életképek, archív felvételek, fotók, grafikák, videók és az egykori csepeli munkások visszaemlékezései Weiss Manfrédtől a gyár becsődöléséig. Barátunk a Böröcz Judit által összegyűjtött anyag, az Ardai Petra által megírt sztori és a GPS-koordináták. Mert míg komótosan sétálunk egyik állomástól a másikig, az úgynevezett triggerpontoknál lecövekelünk, de nem feladatot kapunk,mint az akadályversenyeken, hanem archív videókat sztorikkal. Ezek a filmek csak ott érhetőek el, a betonra festett rózsaszín foltok körzetében. Így később, ha ebből okostelefonos-applikáció lesz –mert ez a szándék –, akkor újra és újra bejárható az emléktúra.
A gyárlátogatáson csak a képzelőerőnktől függ, hogy mit veszünk észre az egykori csőgyárból, az olvasztárok és esztergályosok napjaiból. Megtudjuk például, hogy esztergályos bárki lehet, idomszerszámgépész viszont csak a tehetségesebbje, a sípgépen pedig csak a legjobbak dolgozhatnak. Előjönnek a szakszavak, a pilger, az abléz, a sirokni vagy éppen a szőrös dömper, próbáljuk a jelentésüket elraktározni (kevés sikerrel).
Belehallgatunk a mérnök Korbuly család életébe, a gyerekek szemszögéből mesélnek a színészek, Szandtner Anna és Jaskó Bálint. Az innovátor mérnök apuka nemcsak a csőgyártásban volt ugyanis járatos, hanem a jáműtervezésben, harckocsik és repülők is kötődnek a nevéhez. Érzelemmentesen beszélnek arról, mikor a háború után a munkások karon ragadták, és kivezették az egyes kapun, hogy sose jöjjön vissza, de ő a hármason visszaszökött ebédelni. Ahogy ott sincs túl sok kommentár, amikor a második világháborúhoz érünk: az alagútrendszerrel összekötött bunkerek 15 ezer embernek nyújtottak óvóhelyet, pont annyinak, ahányan egy időben a gyár területén tartózkodtak. 1600 bomba hullott a gyárra, de az óvóhelyek olyan biztonságosak voltak, hogy az egész háború alatt csak egy gyári dolgozó vesztette életét. Meg az a 28 zsidó munkaszolgálatos, akiket nem engedtek be a bunkerba.
Séta közben a táblagép térképén apró figuraként haladunk a kiszabott úton. Megállunk az egykori vezérigazgatói irodánál, aztán megnézzük a megmaradt gyárkéményeket. Az egykori kaszinóépületnél az első mondatnál kiderül, hogy ez nem a szerencsejáték fellegvára volt, hanem kezdetben bálok és koncertek helyszíneként szolgált, a Csepelre költözött értelmiség közművelődési igényeit igyekezett kielégíteni. Trianon után rövid ideig a menekült családoknak is otthont adott, a hétköznapokon pedig ebédlővé terítették a nagytermet. Idővel pártbizottsági székház lett belőle, nagytermében a gyártörténeti múzeummal, és rendeztek itt pártüléseket, fogadásokat. Megfordult a falak között Kim Ir Szen, Brezsnyev, Vorosilov, Nixon. Járt itt az egykori canterburyi érsek, Johnson, valamint Tito, aki 1926-ban dolgozott Weisz Manfrédnél, sőt tartott élménybeszámolót a londoni 6:3 után Puskás Öcsi is.
Hogy mi lesz a 121 éves gyárral tíz év múlva, nem tudjuk. A politikának az a természete, hogy a múltból mindig az érdekli, amiről azt hiszi, az ő érdekét szolgálja – mondja a felvételen Bolla Dezső helytörténész a Csepeli Helytörténeti és Városszépítő Egyesülettől. A gyár története azt is bizonyítja: összeomlott, amikor kiderült, nincs rá szükség. Sétálunk vissza a kiindulópontra a Színesfém úton. „A Volt Egyszer egy Csepel Művek történet 225 megabyte memóriát foglal el az emlékezetben” – mondja a fülhallgatóból Szandtner Anna, majd hozzáteszi: „Ijedségre azonban semmi ok. Az átlagos felnőttemlékezet kapacitása 2,5 millió gigabyte.” Az emlékkép, úgy tűnik, jól odafér a többihez, a Magyar Optikai Művek mellé, amelyet gyerekkorunkban működés közben láttuk, családi okból kifolyólag.
Forrás: Népszabadság
Kicsi gyerekként voltam előszőr a gyárban, gyereknapon. Óriásinak tünt. Ott dolgozott az egész családom szinte minden tagja! Késöbb én is! Szörnyű látni mit műveltek! Rengeteg ember, rengeteg munka! Most meg a szörnyű üresség.
Szétlopták az elvtársak.
Gordon feltehetően egész életében süketelt, ugatta a munkát.
A gyár lemaradt a fejlődésben, a nyolcvanas évek végére elavult.
Szétlopni csak értékeket lehet, fémhulladékokat legfeljebb az ócskavasba való.
Piacképes termék alig volt.
Az tényleg igaz, hogy a tűz közeliek fillérekért jutottak ingatlanokhoz, amelyek nagy része ma is üres.
Szerencséjükre, azóta olyan kormányok vannak, akik azóta is oltalmazzák őket egy korrekt ingatlanadótól (amelyik a lakóingatlanokat jelképesen, az ajándékba kapott erdőket, földeket, egykori üzemeket progresszívan adóztatja).
Kedves Robi!
Lehet, hogy G csak ugatta a munkát, de neked sem a munkához sem Csepelhez közöd nincs. Közép- Európa legkorszerűbb üzeme, mely zárásig megőrizte képességét a mikron ( ha azt egyáltalán tudod mi) pontosságú gyártáshoz működött ezen a helyen. Itt készült az első magyar ipari robot, amely a szocialista országokban szintén az elsőként jelent meg, 1972 ben Majlandban vásári nagy díjjas volt. Megjegyzem az utolsó robot is még a gengszter váltás előtt az EG-ben. Itt fejlesztették ki a SZTAKI-val közösen a világ első Dialog rendszerű NC vezérlését , a mai korszerű prgramozás alfáját. Ja és egész Európa meg néhány más nem kontinensünkön lévő ország pénzeinek alapanyagát. Soroljam még….. kedves alul tájékoztatott barátom.
Azért bőven volt olyan gép és szerszám abban a gyárban amit az etánsak nagy kedvvel loptak el.
atata!
Szerintem a gyárnak volt valóban korszerű és kiemelkedő technikát alkalmazó része, de működött még nem egy “örökölt berendezés is.
atata! Erősen félreértettél!
Azt írtam: a gyár a nyolcvanas évekre elavult. Nem a múlt eredményeit, a fényes korszak dicsőségeit vontam kétségbe: 80-as évek végére utaltam.
A 72-es színvonalú robotból mennyit ismert el a piac 90-ben?
Ha piacképes terméke volt az EG-nek, akkor miért zárták be?
Tán mert nem volt neki olyan?
Nekem magyarázhatsz: nem volt olyan pontja a gyárnak, ahol 30 év alatt ismerőseim révén nem fordultam meg.
Ahol én dolgoztam, közvetlenül a rendszerváltás előtt a 2. VH. után érkezett többorsós automaták gyártották az alkatrészeket. AZ USA a saját kiszuperált gépeit adta, a háború utáni termelés beindítására. 40 évig maradtak üzemben.
Tudom, hogy pl. a 60-as években épült SZG nagy-pontosságú üzem a maga korában kuriózum volt. Mi lett belőle a rendszerváltásra?
Senki nem olyan bolond, hogy piacképes termékkel bezárjon egy üzemet.
A piac sajnos, ekkor már nem KGST volt: a kutyának sem kellett a gyárban készült termékek többsége.
T. robi
“A piac sajnos, ekkor már nem KGST volt: a kutyának sem kellett a gyárban készült termékek többsége.”
Miért nem kellett?
-elsősorban stratégiai, és politikai okoknál fogva,
-mert beindult, a piac újra felosztása, a gyarmatosítás,
(szó szerint tönkre kellett tenni az iparunkat, mezőgazdaságunkat, a feldolgozóipart és így szinte minden életképes, piacképes gazdasági folyamatot, ehhez volt méltó, a rendkívül mélyre hajolt mszp-szdsz kormány, és körei, ezért tart itt az ország, ahol.)
-az angolok voltak közel e gyártási folyamat pontosságához, (mikronra, ezredre) de a NAGYPONTIÉT nem tudták elérni soha sem.
Ez csak duma! – azért kellett lerohasztani a gyárat, hogy akik közel voltak a “tűzhöz” szétlophassák a gyárat, vagy, mert a multik ezt kívánták ilyen bajnain és gyurcsányon keresztül.
Olyan ez, mint a nyírségi almáskertek kiirtása, olcsó cukrot előállító gyárak lerombolása az a kitűnő adottságokkal rendelkező élelmiszeripar megszüntetése és még sok más, – minden ami a gyarmati rendszer kialakításánál csak fölösleg volt az országban.
Miért jó ez nekünk, hogy a puha íztelen holland hagymától és büdös francia krumplitól, kínai fokhagymától roskadoznak a zöldséges placcok 🙂
“gengszter váltás előtt” – Ez jó és tanáló. ))) 😀 (((