queenfan.gportal.hu
1986. július 27-én csendült fel a Népstadionban a Tavaszi szél Freddie Mercury hangján. A rockbanda hatnapos budapesti látogatását a fellépés szervezőjével és a Queen-koncertfilm egyik stábtagjával idéztük fel.
Pontosan ma van 35 éve, hogy a világhírű, azóta is a rocktörténelem egyik legsikeresebb zenekaraként számon tartott Queen, Freddie Mercuryval a csapat élén legendás koncertet adott a budapesti Népstadionban. Az emlékezetes, 70 ezres közönség előtt bemutatott show jubileuma alkalmából Kovács Györggyel, a Magic – A Queen Budapesten című koncertfilm hangmérnökével és a Queent hazánkba csábító Hegedűs Lászlóval beszélgettünk.
A maratoni hosszúságú, háromórás koncerten a magyar rajongók kedvéért felcsendült a Tavaszi szél vizet áraszt című népdal is, amelyet Mercury a tenyeréből puskázva énekelt el. A néhány perces jelenet örökre beírta magát a jelenlevők emlékezetébe, akik egy emberként könnyezték meg a nem mindennapi élményt. Kovács György, aki Zsombolyai János rendezővel és stáb többi tagjával együtt napokig forgatott a zenekarral Budapesten, kérésünkre 25 év távlatából idézte fel, hogyan vetődött fel a Tavaszi szél vizet áraszt eléneklésének ötlete.
“Az Intercontinentalban még a koncert előtt tartottak egy fogadást, ahol Mercury megkért minket, tanítsunk neki egy jellegzetesen magyar dalt, amit majd elénekelhet a színpadon. Több dal is felvetődött, végül Zsombolyai János ötlete volt a Tavaszi szél vizet áraszt. Én kottáztam le Mercurynak a dallamot, a szöveget pedig fonetikusan írtuk le neki, és már első éneklésre szinte tökéletesen adta elő” – meséli a hangmérnök, aki a filmes stáb tagjaként a népstadionbeli koncert előtt pár nappal szárnyashajóval utazott Bécsbe, ahonnan már együtt hajóztak vissza a brit rock csillagaival Budapestre.
Kié ez a szép nagy ház?
“A zenekar tagjai nagyon emberiek, és közvetlenek voltak, sztárallűröktől mentesen működtek együtt velünk. Egytől egyig kedvesek voltak, igaz, Mercury hamisítatlan, fellegekben járó művészlélekként látványosan zárkózottabb volt a többi tagnál, már-már gátlásosnak volt mondható. Jó példa erre az is, hogy amikor először mentünk el velük terepszemlére a Népstadionba, és arra kértük, énekeljen egy kicsit egy szál magában az üres színpadon, egyből kért egy italt, hogy feloldódjon kicsit. Úgy emlékszem, cseresznyepálinkát adtunk neki. Persze olykor-olykor előadta magát, akárcsak a színpadon. Például amikor a szárnyashajóval a Budai Vár elé érkeztünk, azt kérdezte: ‘Kié ez a szép nagy ház? Ha elég fürdőszoba van benne, megvenném.'”
Zsombolyai János és stábja a koncert előtt külön, személyre szabott meglepetésekkel készült a zenészeknek, így a nagy régiségkedvelő hírében álló Mercuryt Szentendrére vitték kirándulni, Brian May gitárosnak hőlégballonos programmal készültek a Margitszigeten, az autóversenyzésért rajongó Roger Taylor dobost pedig az akkor még újdonságnak számító Hungaroringre vitték el gokartozni.
A zenekar tagjaival olykor párhuzamosan, külön stábok forgattak, rengeteg előkészület és szervező munka eredményeként. A várva várt július 27-i koncertre a zenekar százezer wattos teljesítményű felszereléssel érkezett, amelynek Magyarországon akkor mindenki csodájára járt. A koncertet 16 darab 35 milliméteres kamerával rögzítették; a produkcióban Ragályi Elemér vezető operatőrrel az élen az összes magyar élvonalbeli kameraman résztvett, így például Koltai Lajos, Kende János vagy Andor Tamás is.
Minden egy kocsmában kezdődött
A háromórás, Magyarországon mérföldkőnek számító stadionkoncertet hároméves előkészület előzte meg, amely 1983 tájékán egy londoni kocsmában, Brian May gitáros és Hegedűs László, a Multimedia vezetője között köttetett barátsággal indult.
“A 80-as évek elejétől próbáltam megszerezni a Queent Magyarországnak. A londoni Notting Hillben volt a zenekar menedzsmentjének irodája, ahová elkezdtem rendszeresen bejárogatni, és szép lassan összebarátkoztam az iroda dolgozóival. Egy napon, amikor ott voltam, betoppant Brian May, és felkeltette az érdeklődését, hogy ott van egy magyar. Meg akart ismerkedni velem, és bár megbeszélt találkozója volt egy helyi kocsmában valakivel, felajánlotta, hogy tartsak vele, ha van kedvem. Elvitt hát magával, és hármasban találkoztunk egy gyönyörű bulvárújságíró-nővel, akiről már akkor úgy sejtettem, hogy afférja van May-jel. Ezt akkor még nem lehetett tudni, mert May nős volt, ma azonban már ez a bizonyos gyönyörű nő a felesége. Szóval órákig ültünk a kocsmában, és beszélgettünk, May rengeteget kérdezett Magyarországról. Barátság szövődött köztünk, és így May lett az, aki 1983-tól kezdve a zenekaron belül támogatta a magyarországi fellépés ötletét” – meséli Hegedűs László, aki végül az 1985 júliusi londoni Live Aid jótékonysági koncerten Freddie Mercury és többi tag kegyeibe is belopta magát.
A Queen igent mond
“A Queen volt a megakoncert egyik fellépője, én pedig önkéntesként segítettem a helyszínen: fogadtam a telefonon érkező felajánlásokat. A koncert után May közbenjárásával először találkozhattam az egész zenekarral, akik nagyra becsülték, hogy én is támogatom a Live Aidet, úgy érezték, én is közéjük tartozó vagyok. Ebben az is közrejátszott, hogy addigra már beszéltem azt a bizonyos londoni szlenget, amin ők kommunikáltak egymással, s így hamar összehaverkodtunk. Néhány hónappal később, ’85 novemberében igent mondtak a budapesti fellépésre. Ebben óriási szerepe volt a menedzserüknek, Jim Beachnek is, aki személyesen jött el Magyarországra tárgyalni, és a koncertfilm elkészítésében is közreműködött mellettem társproducerként” – emlékszik vissza a Multimedia Kft. vezetője.
Hegedűs elmondása szerint a koncert ötletére az akkori kulturális vezetés pozitívan reagált, amiben az is közrejátszhatott, hogy a koncertről és a zenekar budapesti látogatásáról készülő film jó lehetőséget kínált Magyarország népszerűsítésére külföldön. A koncertre a kormány és a Népstadion vezetése is igent mondott, a MAFILM pedig a tervezett koncertfilm mögé állt. Elkezdődtek a lázas előkészületek, fél éves megfeszített munka eredményeként állhatott 1986 nyarán a Népstadion színpadára a Queen.
Július 27-én őrjöngő közönség előtt, vakító fények kíséretében léptek a színpadra, majd huszonnégy dal eljátszását követően a We Are The Champions után a God Save The Queennel búcsúztak, amelyet Freddie Mercury meztelen felsőtesttel, egy angol-magyar zászlóba burkolva, királyi kellékekkel adott elő. A közönség az összes dalt kívülről tudta, amikor pedig Mercury egy kicsit a tenyeréből is olvasva előadta a Tavaszi szelet, szem nem maradt szárazon a stadionban.
Inkognitóban a Vásárcsarnokban: Freddie Mercury testközelből
Freddie Mercury magyarországi tartózkodása alatt az őt körülvevő magyar stábnak elsőként tanította meg a “hype”-olás művészetét, vagyis azt, hogyan lehet elérni, hogy egy pillanat alatt mindenki róluk beszéljen. Amerre jártak, hatalmas feltűnést keltettek az óriási stábbal, ami körülöttük zsongott, így pillanatok alatt mindenki rájuk figyelt, és még a forgalmat is megbénították, Mercury pedig élvezte ezt. Ha akarta, akkor zengett tőle a város, de amikor olyanja volt, akkor el tudta érni azt is, hogy senki ne vegye észre.
“Volt, hogy minden feltűnés nélkül tudtuk elhagyni ketten a szállodát, és Freddie olyan helyeken is járt, amit senki nem gondolna. Parókát húzott, napszemüveget vett, és beöltözött diáknak. Farmerben, a nyakában fényképezőgéppel járta be velem a Vásárcsarnokot, a szemközti üzletsorokat, végigsétáltunk a rakparton és beültünk egy hajóállomás kávézójába is, úgy, hogy a kutya sem ismerte fel. Hatalmas színész volt, el tudott tűnni, ha akart. Az ünnepelt világsztár és a szürke kisember is csak egy szerep volt a számára. Bármerre ment, pontosan ötfokosra hűtött Verve Clicquot pezsgőnek kellett várnia, de amikor álruhában volt, csak vizet és kávét ivott” – meséli Hegedűs László, aki máig nem felejti azt a maximalizmust, ami Mercuryt jellemezte.
A koncert előtti napon hajnali háromig állította, centizgette maga, a világosítók segítségével a fényeket a Népstadionban, az egyik próbán pedig dühbe gurult azon, hogy gondok adódtak a színpadi gázlángokkal. Amikor a 60 órás forgatott anyagból, négy hónapos rendkívül intenzív vágási munka eredményeként végül elkészült a 90 perces Queen-film, Mercury taktusról taktusra átvette annak zenei anyagát, és ráénekelt, ahol szükségesnek találta; nem engedte, hogy bármi is úgy lásson napvilágot, hogy az zeneileg nem tökéletes. A legendás koncertről szóló Magic – A Queen Budapesten című produkciót még 1986 decemberében bemutatták. A világpremier a magyar fővárosban volt, és Brian May is eljött megnézni.
Forrás. queenfan.gportal.hu
Ezek igazi zenészek!