MNO
Gyászba borult a világ, nyolcvankét éves korában életét vesztette Leonard Cohen énekes-dalszövegíró. A művész haláláról hivatalos Facebook-oldalán tájékoztattak. A zenész fia, Adam a Rolling Stone-nak elmondta: édesapja békében, az otthonában hunyt el.
A zenei élet egyik legtiszteltebb és legtermékenyebb alakját vesztettük el – olvasható a zenész közösségi oldalán. Búcsúztatóját Los Angelesben tartják egy későbbi időpontban.
Haláláig dolgozott
„Felkészültem a halálra. Remélem, nem túl kényelmetlen” – fogalmazott a dalszerző a The New Yorkernek a múlt hónapban adott interjújában. Ugyanitt beszélt a be nem fejezett verseiről, szövegeiről is, és kifejtette: a nagy változást a halál közelsége hozta. Mint mondta, természetes ösztönéből fakadóan szeretné befejezni a dolgokat, amelyeket elkezdett. „Készen állok, uram” – halljuk Cohen legutóbbi albumának címadó számában is.
Tagadhatatlan: a zenész haláláig dolgozott, utolsó nagylemeze, a You Want It Darker pedig alig három hete jelent meg. Cohen tizennegyedik stúdióalbuma is kedvező fogadtatásra talált a kritikusok és a zeneszeretők körében. A lemez az Egyesült Államokban a Billboard 200-as listáján a 10. helyen debütált.
Cohent a világ vezetői, ismert művészek, közéleti szereplők is gyászolják. A zenész Anthem című számát idézte Mia Farrow, Russell Crowe pedig köszönetet mondott a nyugodt estékért, az elmélkedésekért, távlatokért, a fanyar mosolyokért és az igazságért. Búcsúzott a zenész honfitársa, Alanis Morissette, illetve Rob Lowe is. Szintén Cohen-számból, a Hallelujah-ból idézett Justin Trudeau, Kanada miniszterelnöke. Nincs más művész, akinek a zenéje olyan érzéseket váltott volna ki vagy úgy hangzott volna, mint Cohené – írta egy másik Twitter-bejegyzésében. Hiányozni fog Kanadának és az egész világnak is – tette hozzá.
Rendkívül szép spontán megemlékezést is tartottak a Chelsea Hotelben: vörösborral, gyertyákkal, kézzel írott szövegekkel és virágokkal adóztak a legendás zenész emlékének.
Gyászolnak a magyarok is. Dragomán György író az Avalanche című számot posztolta Facebookon, hozzátéve: ezt egyszer három hétig hallgatta egyfolytában.
Leonard Cohen 1934. szeptember 21-én született Québec tartományban, Montréalban. Zenei pályája beindulása előtt két regényt is megjelentetett: a The Favourite Game 1963-ban, a Beautiful Losers pedig 1966-ban jött ki. Első költeményei még 1954 májusában jelentek meg a CIV/n magazinban, és dalszövegei mellett később is számos verset írt még. A McGill Egyetemen diplomázó művész költészetére többek közt mentora, Irving Layton, valamint William Butler Yeats, Walt Whitman és Federico García Lorca volt hatással. Első verseskötete, a Let Us Compare Mythologies 1956-ban látott napvilágot.
So Long, Marianne…
Elkeserítette, hogy íróként nem igazán tud megélni, így 1967-ben az Egyesült Államokba költözött, és szövegírói-folkzenei pályába kezdett. Suzanne című dalával aztán nagy sikert aratott Judy Collins, ezután ez vált Cohen legtöbbször feldolgozott szerzeményévé. Elmondása szerint rászedték, hogy adjon túl a szám jogain, a Suzanne sikere mégis örömmel töltötte el.
Első lemeze, a Songs of Leonard Cohen 1967-ben jelent meg, amelyet aztán olyanok követtek, mint a Songs From a Room (1969), a Songs of Love and Hate (1971) és a Death of a Ladies’ Man (1977). Egyik legismertebb dalává a So Long, Marianne vált: az 1967-es számot Marianne Jensen (született: Marianne Ihlen) ihlette, akivel a művész a görögországi Idra szigeten találkozott 1960-ban.
A nő is idén, július 28-án hunyt el egy oslói kórházban. Marianne Ihlen 81 éves volt. Halála előtt nemsokkal Cohen üzent neki. Mint írta: „olyan közel jövök mögötted, hogy ha kinyújtod a karod, azt hiszem, elérheted az enyémet. Ég veled, jó barátom! Végtelen szerelmem, találkozunk az úton.”
Sláger negyedóra és öt év alatt
Világszerte ismertté vált 1984-es dala, a Various Positions albumon megjelent a Hallelujah is. Igaz, első kiadásakor kevesebbekhez jutott el, de miután 1991-ben feldolgozta John Cale, a szám hatalmas népszerűségre tett szert. A számból aztán Jeff Buckley is elkészítette a saját változatát, s világszerte közel kétszáz művész dolgozta fel a Hallelujah-t. A BBC Radio dokumentumfilmet készített a dalból, amely aztán számtalan film és tévéműsor betétdalaként is szolgált.
Szövegeiben gyakran megjelent a politika, a társadalmi igazságosság témája is, Lover, Lover című számát pedig az izraeli–palesztin harcok inspirálták.
Cohent gyakran hasonlították az idei irodalmi Nobel-díjat elnyerő Bob Dylanhez. Kettejük kapcsolatát illetően szintén érdemes elolvasni a The New Yorkernek adott Cohen-interjút. Mielőtt még a több száz feldolgozás elkészült volna a Hallelujah-ból, Dylan már felismerte a szám szépségét, azt a gyönyörűséget, ahogy szent és profán egyesül benne. Megkérdezte hát Cohent, mennyi időbe telt megírnia a dalt.
Két évbe
– felelte a kanadai művész. Valójában ugyanakkor ötbe, miután tucatnyiszor újraírta a sorokat, és aztán a végleges verzió elkészülése is évekbe került. Az írási folyamat során számtalanszor azon kapta magát, hogy egy hotelszobában van félmeztelenül, és kínjában már veri a fejét a falba. Cohen elmondta mindenesetre Dylannek, hogy ő pedig az I and I-t kedvelte az Infidelsről, hát azt mennyi időbe telt megírni?
Tizenöt percbe
– érkezett Bob Dylan válasza.
A zene és ének létra a menyországba vezető úton ! Cohen sajátos, felejthetetlen hangvételű előadásai, dalai mind ezt példázzák…..
Nagyon fog hiányozni !
Nyugodjon Békében !
Megérdemelt volna egy Nobel, vagy Oscar díjat.
Ceterum censeo… A kommunista, ha kinyitja száját, hazudik, ha kinyújtja kezét, lop.