MTI, ATV
Szűcs Gábor kutató szerint Magyarországnak egyetlen “nemzeti költője” van, az ő sírhelyét megtalálni az utókor kötelessége.
Új lendületet adhat a Petőfi-kutatásnak Szűcs Gábor Petőfi halála – Fehéregyháza, 1849. július 31. című kötete, a fiatal Petőfi-kutató ugyanis könyvében a költő sírjának lehetséges helyét is meghatározza.
“Nem titkolt célom volt, hogy a Petőfi Sándor halálával kapcsolatos tévképzeteket eloszlassam. Sok olyan tudományosnak láttatott állítás kering még manapság is, amelyeket semmilyen forrás vagy más kézzel fogható bizonyíték nem igazol” – fogalmazott Szűcs Gábor az MTI-nek.
Példaként a legismertebb, úgynevezett Ispánkút-elméletet említette, amely szerint a költőt vélhetően a Héjjasfalva felé vezető úton érte a halál. Itt ma emlékmű is magasodik.
“A Petőfi Sándor halála körüli bizonytalanságnak számos oka van, ezek közül az egyik, hogy a költőn kívül még egy Petőfi nevű honvéd is részt vett a csatában. Ezzel magyarázható, miért látták egyszerre több helyen is” – tette hozzá a kutató.
Nem segítette a történtek megismerését, hogy az utókor nem kezelte helyén a tanúvallomásokat, bizonyos emberekét, például Heydte osztrák ezredes csaknem 80 évvel későbbi emlékezését túlbecsülték. Másokéval, többek közt bizonyos Kurka Mihály 48-as honvédhuszár vallomásával nem foglalkoztak, pedig – emelte ki a szerző – valószínűleg ő volt az, aki utoljára látta élve a költőt. Szűcs Gábor szerint Heydtéről gyanítható, hogy sem életében, sem holtában nem látta Petőfit.
A kutató arról is beszélt, a honvédek maguk sem tudták, Petőfi a táborban van-e, sőt valószínűleg azt sem, hogy néz ki a költő. “Verseit valószínűleg nem olvasták, ám valószínűleg hallottak már róla” – jegyezte meg Szűcs Gábor. Hozzáfűzte, hogy az “ellenség” ugyan körözést adott ki a személyleírással, de ennek általánosságain maga Petőfi is mosolygott.
“Mindenki Petőfiből indult ki, nem pedig a csatából. Pedig ahhoz, hogy rekonstruálni tudjuk a történteket, tudni kell, hogyan zajlott le az ütközet, miként kerítették be az ulánus csapatok a települést, milyen volt az időjárás. Ezek alapján ki lehet zárni a hamis tanúvallomások többségét, amelyek csak torzítják az összképet” – fejtegette Szűcs Gábor.
A könyvben két térkép segíti a topográfiai eligazodást, ezeken a szerző felrajzolta az egyes kulcsszereplők mozgását, valamint a csapatok vonulásának útvonalát is. Az ütközetről szóló tömör összefoglaló segít megérteni a csata főbb történéseit, és Szűcs Gábor bemutatja, hogyan került Petőfi a harctérre, milyen egészségi állapotban volt, illetve elemzi a csapatok harcászati erejét is.
“Megpróbáltam rekonstruálni, mit tett, merre járt Petőfi az ütközet napján, majd a halálával kapcsolatos különféle elméleteket ismertetem” – magyarázta.
Szűcs Gábor a költő elestének legvalószínűbb helyszínét is kikövetkeztette. A kötet szerint a menekülő Petőfi a fehéregyházi csata fő helyszínétől “egy öreg ágyú lövésnyire, a Szöllöhegy nyugati lábánál” elterülő kukoricásban lelte halálát. Az is szerepel a könyvben, hogy nem dzsidával, hanem karddal oltották ki az akkor már fegyvertelen és holtfáradt költő életét.
Szűcs Gábor az MTI-nek elmondta, hogy a könyv megjelenése óta már többen is megkeresték egy lehetséges expedíció ötletével. “Elmondtam nekik, hogy ehhez milyen szakemberek, felszerelés, engedélyek kellenek, és azt is, a vizsgálatok mit tudnak majd kimutatni, illetve egy lehetséges költségvetést is felvázoltam. Meglátjuk, megvalósul-e az expedíció” – fogalmazott.
A kutató szerint Magyarországnak egyetlen “nemzeti költője” van, az ő sírhelyét megtalálni az utókor kötelessége. “Valószínűleg egy hevenyészett tömegsírba temették akár több száz honvéddel együtt. Ezt nem tekinthetjük nyughelynek” – magyarázta, miért kellene felkutatni Petőfi Sándor holttestét.
“Általában tőle csak azt a sort idézik, hogy +Ott essem el én, A harc mezején+, holott néhány sorral később úgy folytatja, +Ott szedjék össze elszórt csontomat+” – idézte a költőt a kutató, aki szerint még rengeteg “munka” van Petőfivel kapcsolatban. Mint fogalmazott, következő kötetében – amelyet több szerzővel együtt kíván megírni – a költő legendáriumával fog foglalkozni.
“Magyarországnak egyetlen “nemzeti költője” van, az ő sírhelyét megtalálni az utókor kötelessége”
Csak a zeddig megtalált csontjaiból három embert össze lehetne rakni!
Ahogy a Krisztus keresztjéből származó szilánkokból is kijönne néhány fatelep!
Még egy gumicsont a népnek.
“Nesztek! Ezzel foglalkozzatok, ne a katasztrofális helyzetetekkel!”
“A kutató arról is beszélt, a honvédek maguk sem tudták, Petőfi a táborban van-e, sőt valószínűleg azt sem, hogy néz ki a költő. “Verseit valószínűleg nem olvasták, ám valószínűleg hallottak már róla” – jegyezte meg Szűcs Gábor. Hozzáfűzte, hogy az “ellenség” ugyan körözést adott ki a személyleírással, de ennek általánosságain maga Petőfi is mosolygott.”…ezek komoly kiindulási pontok…és főleg az időjárás…az a leglényegesebb…(bár megtalálnák, minden bizonytalanságot kizárva)…
Kiszeli Pityu is megtalálta már egyszer, nem?
Ja, hogy az nő volt?
Ez a Szűcs gyerek férfit talált?
a sok hozzáértő…
Petőfit megtalálni és méltó módon eltemetni. Ez igenis fontos feladat. Miért lenne gumicsont?
Szükséges a kutatás, különösen akkor, amikor a fenti cikkben is pontatlanságok vannak. Egyes források szerint az utolsó, aki a költőt látta nem Kurka Mihály, hanem Szkurka Mihály, aki két puskalövésnyit vitte sebesült lován. A költő fegyvertelenül, egyenruha nélkül nézte a csatát, mert egyenruhája nem készült el, különben is tüzér volt.
Érdemes kutatni.
Ceterum censeo…A kommunista, ha kinyitja száját hazudik, ha kinyújtja kezét lop.
“Csak a zeddig megtalált csontjaiból három embert össze lehetne rakni!”, grün, ez a nap mondata…:)
Idézet Petőfi Sándor Egy gondolat bánt engemet című verséből néhány sor.
Különösen ajánlom a figyelembe azt a mondatot, hogy “Ott szedjék össze elszórt csontomat”
Ott essem el én,
A harc mezején,
Ott folyjon az ifjui vér ki szivembül,
S ha ajkam örömteli végszava zendül,
Hadd nyelje el azt az acéli zörej,
A trombita hangja, az ágyudörej,
S holttestemen át
Fújó paripák
Száguldjanak a kivivott diadalra,
S ott hagyjanak engemet összetiporva. –
Ott szedjék össze elszórt csontomat,
Ha jön majd a nagy temetési nap,
A fentebb idézett vers akár végakaratnak is tekinthető.
A végakaratot illik teljesíteni, vagy legalábbis törekedni rá — különösen egy nemzeti költő esetén.
“grün”, te végtelenül ízléstelen vagy!
szigetország!
A vers gyönyörű, de a tények más mondanak.
Ceterum censeo…A kommunista, ha kinyitja száját hazudik, ha kinyújtja kezét lop.
szigetország!
Nem ízlelgetni, ha nem tetszik! Nehogy má’ a zoroszlán is ríva enne meg!
Mindenesetre megkérdezném a neves csontvázkeresőt, Budai Gyulát!
Hátha esetleg egy szekrényt kinyitva találkoztak már, csak a vörös szegfű hiányzott a gombja jukábúl! A nemzetiszínű kokárda pedig akár álca is lehetett! Ráadásul megfordítva, me Júlia figyelmetlen vót!
Talán ha a sukorói telekcserétől és a kaszinó beruházástól kezdenék felgöngyölíteni a dolgot több legyet is üthetnének egy csapásra!
Ezernyi igazolásra váró kérdés! Van nyűg higgyék el! Ha nincs akkor csinálunk!