Tisztelt Bíróság!
Sajnálattal értesültem arról, hogy az MSZP fővárosi szervezete egy nyilatkozatom közlése miatt pert indított a kerületi önkormányzat lapja, a Csepeli Hírmondó ellen. Szenteczky János, az MSZP csepeli vezetője előbb számon kérte a lap újságíróját, hogy miért nem cenzúrázta a véleményemet, amellyel ő nem értett egyet, majd ugyanezen okból a fővárosi szervezet támogatásával pert indított a lap ellen. 
Demokráciákban azt szokták mondani, hogy a hír szent, a vélemény szabad. A politikusok között mégsem szokatlan, ha a sajtóval szemben a demokráciákban elfogadhatatlan dolgokat követelnek vagy mondanak. Azt viszont duplán szégyennek tartom, hogy egy magát demokratikusnak beállító párt kerületi vezetője mellett a fővárosi szervezet is támogatja a vélemény szabadsága ellen indított sajtópert. 
Mivel a per előzménye a cenzúra hiánya miatti számonkérés volt, kénytelen vagyok egy kis visszaemlékezéssel kezdeni az összefoglalómat. Ez után térek rá a véleményemmel szembeni panaszra. Az MSZP kifogása ugyanis akkor sem igaz, ha nem vesszük figyelembe, hogy véleményről van szó, és nem véleményként, hanem hírként kezeljük amit elmondtam. Egyébként nevetségesnek tartom, hogy 2013-ban, 23 évvel a rendszerváltás után nekem védekeznem kelljen azért, mert más a véleményem, mint az MSZP helyi elnökének.

Az eset előzménye tehát, hogy az MSZP-s önkormányzati vezetés idején a csepeli ellenzéki pártoknak semmilyen lehetőségük sem volt elmondani a véleményüket a Csepel újság néven kiadott önkormányzati lapban. De nemcsak a véleményünk volt kitiltva. A cenzúra úgy lezüllesztette a közpénzből kiadott hetilapot, hogy a csepeli kettős gyilkosság után nem jelenhetett meg még a rövid gyászközleményünk sem, az önkormányzati honlapon pedig a cenzor kitörölte a nevemet a közleményből. A cenzúra elkerülésére az egyetlen kiskaput a fizetett hirdetés jelentette - gondoltuk mi naivan. 2008-ban ezért fizetett hirdetésben próbáltunk áldott karácsonyt és boldog új évet kívánni a csepelieknek. A lap szerkesztői azonban bosszúból olvashatatlanná tették a fizetett hirdetésünket.
A 2010-es önkormányzati választások Csepelen is elhozták a rendszerváltást, a sokak által olyannyira várt demokratikus változásokat. A számos pozitívum közül csak egy, hogy a Csepeli Hírmondó néven megújult önkormányzati újság rendszeresen keresi meg az ellenzéki frakcióvezetőket, hogy a fontosabb helyi ügyekben elmondhassák a véleményüket. Mi nem azt akartuk folytatni, amit velünk tettek, hanem azt tettük, amit a demokráciába vetett hitünk megkövetelt. Így az ellenzéki frakcióvezetők nyilatkozatai 2010 októbere óta szó szerint, teljes egészében, változtatás nélkül és rendszeresen megjelennek a lapban. Akkor is, ha azokkal nem értünk egyet, ha cinikus hazugságok vannak bennük, és ha cenzúrázó elődeink "hálából" gyakorlatilag lenáciznak bennünket. 
Ez történt tavaly ősszel is, amikor az önkormányzati ciklus félideje volt az apropója a megkereséseknek. 2012-ben talán éppen Csepel volt az ország legjobban fejlődő települése-kerülete. A fejlesztésekről, változásokról a teljesség igénye nélkül, másfél oldalon számolt be Borbély Lénárd alpolgármester. Ezt követték az ellenzéki kritikák másfél oldalon, majd a kritikákra én válaszoltam egy oldalon. Szenteczky János MSZP-frakcióvezető olyan stílusban közölt olyan véleményt, ami köszönő viszonyban sem volt a mienkkel. Nekünk azonban eszünkbe nem jutott cenzúrázni a véleményét. A hír ugyanis szent, a vélemény szabad. Talán nem ez a normális?

Sajnos vannak, akiknek nem. Kevéssel a lap megjelenése után Szenteczky János dühösen számon kérte Csarnai Attila újságírót, hogy alpolgármesterként időt kaptam elolvasni és válaszolni a kritikákra, sőt az újságíró és az újság nem cenzúrázta a véleményemet. (A politikus az 1. mellékletben csatolt blogbejegyzésében erről úgy fogalmaz, hogy az újságíró azzal, hogy hagyta megjelentetni a véleményemet, "szolgai módon a nevével asszisztál a hazugságokhoz".) 
Szenteczky azt is állította, hogy az ellenzék véleményére mindössze egynegyed oldal jutott (2. bekezdés). Ez az újságot látva nyilvánvaló hazugság, hiszen az ellenzék véleménye másfél oldalon jelent meg, és még az MSZP-s pártelnök is fél oldalt kapott. De a legabszurdabb rész - a kedvencem - mégis ez: "Van egy, a matematikában használatos bizonyítási gyakorlat, aminek az elve azt mondja: ha egy van, végtelen sok van. Vagyis a mi esetünkben, ha egy cikk első mondatáról bebizonyosodik, hogy valótlan, akkor akár azt is mondhatjuk: a teljes írás hazugság!" 
Nos, akkor elvileg ennyi elég is lenne, hiszen a pártelnök objektíven mérhető módon hazudott, és innentől a saját véleménye szerint nem számít, hogy a továbbiakban miről ír. De a szöveg további része mégis érdekes, hiszen megjelenik benne az indoklás, amit a helyreigazítási kérelemben megismételnek. A politikus azt állítja, hogy az MSZP rendre megszavazta a nőknél rákot okozó HPV elleni védőoltást. Nos, ez nem igaz, és erre a 2. mellékletben össze is gyűjtöttem az eseteket. Bár a jegyzőkönyveket nem mellékeltem, mert az ügy szempontjából érdektelenek, azt azért ki kell emelnem, hogy a rákellenes oltás legnagyobb kritikusa Dobák István volt, aki hamarosan akár az MSZP csepeli és soroksári parlamenti képviselő-jelöltje is lehet. 
De mielőtt a 2. melléklettel bebizonyítom, hogy a Csepeli Hírmondóban leírt véleményem nem csak szubjektíven, egy bizonyos nézőpontból, hanem objektíven, hírként felfogva is igaz, mégis van egy furcsa kérésem. Azt kérem a tisztelt Bíróságtól, hogy ne vegye figyelembe felsorolt a tényeket, sőt, egyáltalán ne vegyen figyelembe semmilyen tényt, ami a per által érintett politikusok véleményéhez kapcsolódik. Míg ugyanis nekem személy szerint fontos, hogy az igazamat bizonyítsam, a tisztelt Bíróságnak ebben a perben szerintem a vélemény szabadságát, a helyreigazítási kérelem szövegét és a felperes keresetének életszerűségét, jogszerűségét kell megvizsgálnia.
A fővárosi MSZP által benyújtott helyreigazítási kérelemben, a lapban lehozandó szöveg elején ezt írták: "Helyreigazítás A Csepeli Hírmondó 2012. október 18-i lapszámának 7. oldalán megjelent "Csak az MSZP próbál meggátolni mindent" című cikkünkben valótlanul állítottuk, hogy "az MSZP két év alatt szinte semmit, még olyan ügyeket sem támogatott, mint a méhnyakrák-elleni védőoltás..."
Nos tisztelt Bíróság, ezt nem a Csepeli Hírmondó állította, hanem én. Ha pedig a Csepeli Hírmondó ilyet nem állított, akkor milyen alapon kellene egy hamis helyreigazítást lehoznia? A helyreigazítási kérelem azonban nem csak hamis, hanem aránytalan is. A kérelem szövege ugyanis egy fél mondatra vonatkozik - amit idéz is - viszont helyreigazításként egy teljes oldal megjelentetését követeli. Emellett a helyreigazítási kérelem egy vélemény fél mondatára vonatkozik, miközben egy véleményt nem lehet félmondatokra kaszabolni, és a szövegkörnyezetből kiragadni.
Összefoglalásként tehát egy hamis és aránytalan helyreigazítási kérelemről szól ez a sajtóper, amely azonban valójában a véleménynyilvánítás szabadságát támadja. Amennyiben a per elindítóinak szándéka teljesül, a magyar sajtó ellehetetlenül, hiszen minden egyes véleménynyilvánítás után vagy a cenzúra lehetőségét kell biztosítani a különböző véleményformáló felek és érintettek részére, vagy szembe kell nézni azzal, hogy különböző helyesbítési közleményeket kell megjelentetniük a lapoknak: akár félmondatonként egész oldalakat is.

Budapest, 2013. január 7.

Tisztelettel:

Ábel Attila
alpolgármester
Budapest XXI. Kerület Csepel Önkormányzata

